Aktuality


 



4.10.2018

Elektrobusy s ultrarychlým nabíjením úspěšně jezdí ve zkušebním provozu

V Ostravě-Svinově byla dokončena výstavba první stanice pro ultrarychlé nabíjení elektrobusů v České republice.


Stanice je součástí dodávky prvních dvou elektrobusů, které EKOVA ELECTRIC vyrobila na zakázku pro mateřský Dopravní podnik Ostrava, poté, co uspěla ve výběrovém řízení. Nové elektrobusy už několik týdnů úspěšně testují nabíjení ve standardu opportunity charging i jízdy na lince č. 64 – zatím bez cestujících.

Trasa linky 64, na kterou budou elektrobusy po předání ostravskému dopravnímu podniku nasazeny v pilotním projektu, vede od svinovských mostů (dolní zastávka) do klimkovických sanatorií. Jízda do Klimkovic (11,5 km) zabere zhruba 22 minut, zpáteční jízda 11,8 km trvá cca 26 minut. Po návratu do Svinova se bude elektrobus u nové stanice nabíjet, aby mohl neprodleně zahájit další přepravu cestujících na lince. Samotné nabíjení, které umožní až hodinovou jízdu, trvá pouhých 5 minut (300 vteřin).

Proces nabíjení je zajištěn po příjezdu elektrobusu ke stanici obousměrnou komunikací infračerveným přenosem a po propojení nabíjecích kontaktů po metalickém vedení. Řidič musí zastavit na předepsaném místě, připojení pantografu, který je součástí nabíjecího stojanu, probíhá v automatickém režimu. Řidič pouze stiskne tlačítko rychlonabíjení na přístrojové desce autobusu, kde také může sledovat stav nabití trakčních baterií. Po ukončení nabíjení se pantograf automaticky odpojí. Řidiči se nemusejí obávat, že by odjeli od stanice v době nabíjení. Po tuto dobu je jízda blokována a je povolena, až když pantograf vyjede do horní polohy.

Dodavatelem technologie první stanice pro ultrarychlé nabíjení v ČR je nizozemská společnost Heliox, která patří ke světovým lídrům na trhu rychlých systémů nabíjení v hromadné dopravě.




zpět